Tekoja kaikkien koulujen laadun eteen

Hesarin juttu siitä, miten Rinkebyn haastavaa tilannetta on alueen koulussa ratkottu on laaja ja hyvä. Se kannattaa lukea. Linkki juttuun (tilaajille) on tässä.

Hienoa on myös se, että me teemme Helsingissä jo monia samoja asioita. Me teemme niitä jo nyt ennen kuin yksikään alue on ajautunut yhtä suuriin haasteisiin kuin Rinkeby.

Rinkebyssä oppilaat opiskelevat aineryhmissä, jotka jakautuvat heidän tasonsa mukaan. Tarpeen mukaan oppilaita voidaan siirtää ryhmästä toiseen, ja ryhmää voi tukea erityisopettaja.

💛Myös Helsingissä opetusta on mahdollista eriyttää jo nyt ja oppilaat myös opiskelevat erilaisissa ryhmissä, joissa tukena on moniammatillisesti eri aikuisia.

Rinkebyssä opettajien lisäksi muun henkilökunnan, kuten terveydenhoitajien, määrää on lisätty. Vaaditaan myös riittävästi avustajia, kuraattoreita ja terveydenhoitajia. Eikä kyse ole Malmbergin mukaan pelkästä koulutuksesta, vaan siitä, kuinka työntekijä saa yhteyden oppilaisiin tai innostettua heitä.

💛Myös Helsingissä on lisätty muiden ammattilaisten määrää kouluissa ja oppilaitoksissa. Meillä opettajien ja oppilaiden tukena mm. koulunkäynnin ohjaajia, nuoriso-ohjaajia, monikielisiä ohjaajia sekä arkiohjaajia.

Tukholmassa koulut saavat tukea niin kutsutun sosioekonomisen indeksin mukaan. Malmbergin mukaan Rinkebyn kaltaisten alueiden koulut voivat saada liki kaksinkertaisen määrän tukea kantakaupungin kouluihin verrattuna. Tuen avulla mahdollistetaan oppilaiden tarvitsema tuki, mutta sen turvin voidaan myös kilpailla palkoilla hyvistä opettajista.

💛Myös Helsingissä jaetaan tarveperusteista rahoitusta pohjautuen yhtenäisiin kriteereihin ja näin vahvistetaan koulutuksen yhdenvertaisuutta. Me maksamme myös työntekijöille yhdenvertaisuuslisää.

Nuorilta kysyttäessä on kuitenkin yksi asia, jota oppilaat pitävät isona ongelmana. Kolmikko katsoo toisiaan ja huokaa. ”Puhelinkielto.” Puhelimet jätetään aamuisin lukittujen ovien taakse ja ne saa takaisin vasta koulupäivän päättyessä.

💛Myös Helsingissä kännykät pysyvät poissa, ellei opettaja arvioi niitä tarvittavan opetuksessa.

Tämän lisäksi artikkelissa nostetaan esiin oppilaiden poissaolot, oppilaiden luottamus tulevaisuuteen ja tietojen puute jatko-opintojen mahdollisuuksista.

💛Myös näitä samoja asioita ratkotaan Helsingissä. Seurataan poissaoloja tarkemmin, pilotoidaan hankkeita ja luodaan malleja, joilla oppilaiden luottamusta ja toivoa tulevaisuuteen vahvistetaan. Samoin me Helsingissä olemme vahvistaneet tapoja, joilla oppilaat saavat tietoa eri ammateista ja työpaikoista. Esimerkiksi yhteistyö Helsingin yliopiston kanssa Satakieli-hankkeessa mahdollistaa oppilaille tutustumista korkeakouluopintoihin.

Kävin itse alkuvuodesta Tukholmassa ja saimme kuulla juuri tästä työstä hienoja esimerkkejä. Se mikä jutusta ei nouse esiin, jota Tukholman alueella vahvasti tehdään on järjestöyhteistyö sekä poliisin kanssa tehtävä yhteistyö.

💛Helsingissä me aloitamme Sohlberg-säätiön kanssa uuden hankkeen, jossa laajasti toimitaan alueella yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Keskeistä on monipuolinen yhteistyö järjestöjen kanssa alueen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Viime viikolla tapasin Helsingin poliisijohtoa ja kävimme läpi tulevaisuuden toimintatapoja, joilla vahvistamme yhteistyötä koulujen ja poliisin välillä Helsingissä.

On ollut todella innostavaa ja motivoivaa tässä tehtävässä olla mukana apulaispormestarina ratkomassa näitä haasteita ja edistämässä yhteistä näkemystä, mitkä tavat ja mallit voivat ratkaista sen, että me emme joudu Ruotsin tielle.